Зообізнес в умовах війни

Як військова агресія рф відобразилася на роботі компанії, чи є перспективи в українського зообізнесу та як привабити покупців у власний магазин? Відповідями на ці питання та думками про майбутні тренди у світовій зооіндустрії поділився з нами Сергій Демченко – голова ради директорів ГК «Сузір’я».

– Що принципово змінилося у форматі роботи дистрибуції Suziria?

– На якийсь час робота стала більш творчою), бо всі робили щось таке, до чого не були раніше готові, або просто не знали, що ми це вміємо. Зараз повертаємось до більш структурованої роботи, адже дистрибуція потребує системних рішень і продуманого планування. Наші торгові представники працюють у звичайному режимі. Логістика адаптується до актуальних умов роботи і створює нові склади та маршрути. Маркетинг працює над оновленням асортиментної матриці компанії. Наше першочергове завдання – забезпечити залишки продукції та налагодити доставку у всі регіони на рівень, який існував до 24 лютого 2022 року. Водночас ми маємо плани поліпшити сервіс для клієнтів Західного регіону.

– Які питання стали для вас викликом?

– Без сумніву, важко було в перші тижні війни, коли в пріоритеті стала потреба у створенні особистої безпеки наших співробітників та їхніх родин. Також ми втратили доступ до частини складів і внутрішньої мережі компанії. То був час для винахідливості! Наша команда справилася з цими викликами достойно.

– Які з проєктів, що були поставлені на паузу, плануєте першочергово відновити?

– Ми відклали деякі проєкти з автоматизації бізнес-процесів, ремонти офісу та складів, більшість маркетингових і навчальних заходів. Уже сьогодні повертаємось до роботи над автоматизацією та діджиталізацією, бо це підвищить ефективність і зменшить кількість помилок, зумовлених «людським фактором». Так компанія зможе отримати більше інформації для прийняття управлінських рішень на основі об’єктивних даних. Також відновлюємо навчання персоналу та семінари для клієнтів.

– Чи мають сенс інвестиції в розвиток торговельних точок для зообізнесу у 2022 році?

– Інвестиційний план у повоєнному стані – це дуже індивідуальне питання. Я можу констатувати, що сьогодні є третина країни, де зооринок продовжує зростання, є території з порівняно спокійною, мирною ситуацією. І в таких регіонах потрібно інвестувати: у відкриття нових магазинів, у розширення асортименту, в оновлення/осучаснення магазинів, у персонал. Водночас ми всі розуміємо, що Схід та частина Півдня України знаходяться у стані активної фази війни, і це унеможливлює інвестиційну діяльність. У цих регіонах на перший план виступають задачі збереження життя родини та співробітників, формування базового асортименту: корми, наповнювачі для туалету, переноски для тварин і т. ін.

– Компанія «Сузір’я» – широкопортфельний постачальник, але за якою категорією Ви бачите майбутнє?

– Ми ретельно вивчаємо тренди на світовому ринку та бачимо великий потенціал практично по всіх категоріях. Тенденція діджиталізації сформує нові категорії іграшок і товарів для догляду за тваринами. Нас чекає зростання сфери послуг догляду за тваринами та товарами, які його супроводжують. Але ключовими драйверами ринку залишаться категорії сухих та вологих кормів для котів і собак. Це зумовлено, насамперед, такими чинниками: схильність українців до утримання котів і собак, зростання кількості домашніх улюбленців, переведенням їх на годування готовими кормами.

– Три головні рекомендації власникам зообізнесу…

– Зообізнес – це експертна сфера. У цього бізнесу є велика відмінність від інших ритейл-напрямків, бо дуже часто клієнти приходять до зоомагазину за порадою. Тому потрібно виховувати експерта в собі, готувати та вчити продавців зоомагазину, пам’ятати, що частина відповідальності за життя і здоров’я улюбленців, а також за розвиток усього українського зооринку, лежить саме на власниках зообізнесу.

Асортимент та мерчандайзинг – це те, про що часто-густо забувають, і те, чому ви маєте приділяти дуже велику увагу.  Саме ці чинники зроблять ваш магазин відмінним від інших, наддадуть йому особливостей, заради яких клієнт буде повертатися до вас.

Варто пам’ятати, що зоомагазини несуть таку ж соціальну функцію, як і продуктові магазини, аптеки та АЗК. Клієнти розраховують на вас саме сьогодні. Війна скінчиться і почнеться швидке відновлення України. Готуватися до цього необхідно вже зараз.